ذوالجناح

آخرین نظرات
  • ۱ بهمن ۹۶، ۲۰:۱۱ - سیّد محمّد جعاوله
    عالی
  • ۳۰ دی ۹۶، ۱۴:۲۶ - سیّد محمّد جعاوله
    احسنت

۱۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

 

 

 

حمیرى در قرب الاسناد از محمد بن صدقه از امام جعفر صادق از پدرش (امام محمد باقر علیهما السلام) روایت کرده که. پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود:

کیف بکم اذا فسد نسائکم و فسق شبانکم و لم تأمروا بالمعروف و لم تنهوا عن المنکر

چگونه خواهید بود، زمانى که زنان شما فاسد و جوانان شما فاسق شوند نه امر بمعروف کنید و نه نهى از منکر نمائید. عرض کردند: یا رسول الله! آیا این چنین خواهد شد؟ فرمود: آرى از این هم بدتر خواهد شد. چه حالى خواهید داشت هنگامى که امر بمنکر کنید و نهى از معروف نمائید؟! عرضکردند: یا رسول الله آیا چنین خواهد شد؟ فرمود: آرى از این هم بدتر مى‏شود. چگونه خواهید بود در وقتى که به‏بینید کار خوب، زشت و کار زشت، خوب شمرده شود؟! نیز در قرب الاسناد از حنان بن سدیر صیرفى روایت کرده‏اند که گفت: از حضرت‏ صادق علیه السلام در باره فرو رفتن بیابان سؤال کردم (که کدام بیابان است موقع خروج سفیانى مردمى را در خود فرو میبرد؟) فرمود: آنها در دوازده میلى ذات الجیش‏ بزمین فرو میروند.

 

 

 

على بن ابراهیم قمى‏در تفسیر خود از ابو الجارود روایت کرده که امام محمد باقر علیه السلام در تفسیر آیه‏ إن الله قادر على أن ینزل‏ عذابا من فوقکم‏ یعنى خداوند قادر است که عذابى از بالایتان، فرو فرستند، بوى فرمود: خداوند در آخر الزمان آیاتى (علاماتى) را بتو نشان میدهد که از جمله «دابة الارض» یعنى جنبنده روى زمین و خروج دجال و آمدن عیسى بن مریم و طلوع آفتاب از مغرب است.

و هم ابو الجارود از آن حضرت روایت کرده که در تفسیر این آیه‏ قل هو القادر على أن یبعث علیکم عذابا من فوقکم‏ یعنى: پیغمبر! بگو خداوند قادر است که‏ عذابى از بالایتان بسوى شما بفرستد. فرمود: این عذاب دجال و صداى آسمانى است و بقیه آیه که میگوید: أو من تحت أرجلکم‏ یعنى: یا عذابى از زیر پاى شما بفرستد، فرو رفتن در بیابان است‏ أو یلبسکم شیعا یعنى یا شما را گروه‏هاى مختلف بهم ریزد، اختلافاتى است که در امور دینى پیدا مى‏شود و از یک دیگر بدگوئى مینمایند و یذیق بعضکم بأس بعض‏ یعنى: سختى بعضى از شما را ببعضى دیگر مى‏چشاند؛ اینست که بعضى از شما بعضى دیگر را بقتل برسانند و تمام این عذابها در میان اهل قبله بوقوع میپیوند.

 

منبع: مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 946

 

 

محمد رسول نصیری

 

صدوق (ره) در کتاب «امالى» بسند خود از عبد الله بن سلیمان که کتب آسمانى را خوانده بود، نقل کرده که گفت: در انجیل خواندم ... سپس اوصاف پیغمبر صلى الله علیه و آله را ذکر کرد تا آنجا که خداوند متعال بحضرت عیسى فرمود: تو را بسوى خود بالا میبرم و سپس در آخر الزمان فرود مى‏آورم تا آنکه عجائب آن پیغمبر را از امت او ببینى و در مبارزه با دجال ملعون آنها را یارى کنى. من تو را در موقع نماز فرود مى‏آورم تا با آنها نماز بگزارى. زیرا آنها امتى هستند که رحمت الهى بر آنها فرود مى‏آید.

 

 

محمد رسول نصیری

 

 

شیخ طوسى در کتاب «غیبت» مینویسد: جماعتى از علماء از حسین بن على ابن بابویه (برادر شیخ صدوق) نقل کرده‏اند که گفت: گروهى از مردم شهر ما (قم) در سال 329 هجرى که «قرامطه» علیه حجاج بیت الله طغیان نمودند، براى من نقل کردند که پدرم رضى الله عنه (یعنى على بن بابویه پدر شیخ صدوق و پیشواى علماى قم) نامه‏اى به شیخ ابو القاسم حسین بن روح (نوبختى) قدس الله روحه (سومین نائب خاص امام زمان) نوشت که به پیشگاه امام زمان تقدیم دارد و از حضرتش براى حج بیت الله کسب اجازه نماید. پاسخ ناحیه مقدسه این بود:

در این سال بحج مرو. پدرم مکتوب دیگرى نوشت که حج من نذر واجب‏است، آیا جایز است خوددارى نمایم؟ جواب آمد که: اگر ناگزیر برفتن هستى با کاروان آخرى حرکت کن چون پدرم با کاروان آخرى حرکت کرد، سالم ماند ولى کاروانهائى که پیش از آن رفته بودند همگى تلف شدند!

 

 

 

مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 596

 

 

[1] ( 1) شرح حال این مرد و سوء عاقبت او را در چند مورد همین باب خواهید خواند.

[2] ( 2) عسکر محله‏اى در سامره بوده که امام حسن عسکرى( ع) در آن سکونت داشته، و امروز قبر آن حضرت و پدرش امام على النقى علیهما السلام در آنجاست. بهمین مناسبت آن حضرت را عسکرى و با پدر عالیقدرش« عسکریین» مینامند.

محمد رسول نصیری

 

بسیاری از شیعیان دوست دارند نسبت به اهل بیت علیهم السلام معرفت پیدا کنند. همان‌گونه که علوم مختلف پیشرفت کرده‌است، وقت آن رسیده است که در زمینه‌ی معرفت خود نسبت به آنها نیز بکوشیم.

هرگاه انسان به فردی علاقه‌مند شد، تصمیم می‌گیرد او را بیش‌تر بشناسد. شناخت انسان ها با دانستن خصوصیات اخلاقی آنها حاصل می‌شود. آری ما می‌دانیم اهل بیت تمام خصوصیات اخلاقی پسندیده را در خود داشتند ولی حال می‌خواهیم  بدانیم اهل بیت دقیقا چه خصوصیاتی داشته‌اند.

 

 

 

 امام علی علیه السلام در کوشش و جدیت از همه شدیدتر بود

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: دخترم، آیا نمى‏دانى از جمله کرامت‏هاى خداوند بر تو آن است که تو را به ازدواج بهترین امتم و بهترین اهل بیتم در آورده است. او که در قبول اسلام از همه پیشتر، در حلم و بردبارى از همه بالاتر، در علم از همه بیشتر، روحش از همه بزرگوارتر، زبانش راستگوتر، قلبش شجاعتر، دستش بخشنده‏تر، نسبت به دنیا از همه زاهدتر، و در کوشش و جدیت از همه شدیدتر است.

حضرت زهرا علیها السلام از آنچه پدرش فرمود مسرور و خوشحال شد.

 

 

 

فضائل اختصاصى امیر المؤمنین علیه السلام‏

سپس پیامبر صلى الله علیه و آله به حضرت زهرا علیها السلام فرمود: على بن ابى طالب هشت دندان برنده و شکافنده‏ دارد و مناقبى دارد که هیچ یک از مردم ندارند:

ایمان او به خدا و رسولش قبل از هر کسى، که احدى از امتم در این باره بر او سبقت نگرفته است. علم او به کتاب خدا و سنتم که احدى از امت بجز همسرت همه علم مرا نمى‏داند، چرا که خداوند علمى را به من آموخته است که غیر از من و او آن را نمى‏داند، و به ملائکه و پیامبرانش هم نیاموخته و فقط به من آموخته، و مرا امر کرده که آن را به على بیاموزم و من این کار را انجام دادم. بنا بر این هیچ کس از امتم همه علم و فهم و حکمت مرا بطور کامل غیر او نمى‏داند. دیگر اینکه تو اى دخترم همسر او هستى، و دو پسرش حسن و حسین نوه‏هاى من هستند و آنها دو سبط امتم هستند. و امر به معروف و نهى از منکر او، و اینکه خداوند- جل ثنائه- به او حکمت و حل و فصل بین حق و باطل را آموخته است.[1]

 

[1] أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم، ص: 204

محمد رسول نصیری

 

رهائى از آزار معده‏

طب الرضا علیه السلام: و من اراد ان لا یؤذیه معدته فلا یشرب بین طعامه ماء حتى یفرغ و من فعل ذلک رطب بدنه و ضعف معدته و لم یأخذ العروق قوة الطعام فإنه یصیر فی المعدة فجا اذا صب الماء على الطعام.

کسى که میخواهد بآزار شکم مبتلا نشود در بین طعام آب نیاشامد زیرا آشامیدن آب میان غذا بدن را مرطوب و معده را ضعیف میگرداند در نتیجه عروق خاصیت غذا را نمیگیرد ریختن آب روى طعام معده را دچار اختلال مى‏کند.

 

 

 

حداقل یک ساعت بعد از غذا، آب بنوشیم

غذا وقتى که وارد دهان و مرى و معده مى‏شود اتصالا تحت تأثیر اعمال مکانیکى جهاز هضم و مواد شیمیائى غدد هاضمه است. غده‏هایى که در زیر زبان و معده وجود دارد با ترشحات خود نقش عمده‏اى را در هضم غذا بعهده گرفته‏اند، هر چقدر غذا خشگتر باشد غده‏ها بیشتر تحریک شده و زیادتر ترشح میکنند، آب خوردن بین غذا از فعالیت غده‏ها میکاهد و خاصیت اسیدى ترشحات آنها را کم میکند در نتیجه کار هضم را بتأخیر میاندازد پس بهترین وقت براى آشامیدن لا اقل یک ساعت بعد از غذا است

 

دربین غذا از نوشیدن آب خودداری کنیم

 آشامیدن در بین غذا از آن جهت خوب نیست که آب روى طعام ریخته مى‏شود و این ضرر نسبت بلقمه‏هائى است که قبل از آشامیدن صرف شده بنا بر این بعد از خاتمه غذا هم اگر بلافاصله آب بیاشامیم خوب نیست و در صورتى که از آن ناچار شدیم براى آنکه ضرر فوق کمى جبران شود نیکو است لقمه‏اى از غذا روى آب بخوریم.

طب الرضا علیه السلام / ترجمه امیر صادقى، ص: 259

 

محمد رسول نصیری

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، ان بی سی نیوز، روز چهارشنبه به نقل از سه مقام آمریکایی که در نشست ماه ژوئیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با مشاوران امنیتی ملی خود حضور داشتند اعلام کرد، ترامپ خواستار افزایش شدید زرادخانه هسته ای آمریکا است.

نا بر اعلام فدراسیون دانشمندان آمریکایی ، آمریکا اکنون چهار هزار کلاهک هسته ای دارد که برای استفاده ، در ذخایر ارتش این کشور منظور شده است.

رئیس جمهور آمریکا ماه فوریه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود، می خواهد زرادخانه هسته ای این کشور در صدر قرار داشته باشد.

ان بی سی نیوز گزارش داد اگر چه روسای جمهور آمریکا طی سال‌ها، ذخایر تسلیحاتی این کشور را نوسازی کرده‌اند اما افزودن به زرادخانه هسته ای یا ساخت سلاح های ممنوعه ، نقض پیمان هایی است که بر مقابله با تسلیحات هسته ای تاکید دارد.

منبع:خبر گزاری صدا و سیما

 

 

 

محمد رسول نصیری

 

 

مصیبتی که بر امام حسین ع وارد شد برای مسلمانان و اهل آسمان غیرقابل تحمل است. امام‌حسین‌ع‌ در این دنیا شهید شدند، و اکنون ما دراین دنیا زندگی می‌کنیم. باورم نمی‌شود که در یکی از روزهای سال عاشورا اتفاق افتاده باشد.

 

 

گریه حضرت زهرا علیها السلام هنگام وفات پیامبر صلى الله علیه و آله‏

سلیم مى‏گوید: از سلمان فارسى شنیدم که مى‏گفت: در مرضى که پیامبر صلى الله علیه و آله از دنیا رفت نزد آن حضرت نشسته بودم. حضرت زهرا علیها السلام وارد شد و چون حال ضعف پیامبر صلى الله علیه و آله را دید بغض گلویش را گرفت بطورى که اشک بر گونه‏هایش جارى شد.

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: دخترم، چرا گریه مى‏کنى؟ عرض کرد: یا رسول الله، بعد از تو بر خودم و بر فرزندانم از بى‏اعتنائى مردم و تضییع حقمان مى‏ترسم.[1]

 

 

گریه‌ی کوفیان

بعد از اینکه  حضرت مسلم علیه السلام به سوى کوفه رهسپار شد، وارد کوفه گردید و نامه امام حسین علیه السلام را براى آنها خواند، آنها بسیار خرسند شدند که امام حسین علیه السلام به کوفه خواهد آمد.

آنگاه حضرت مسلم علیه السلام را وارد خانه مختار[2] کردند، شیعیان در خانه مختار رفت و آمد کرده و با حضرت مسلم علیه السلام ملاقات مى‏نمودند. حضرت مسلم علیه السلام نامه امام حسین علیه السلام را در حضور اجتماع شیعیان در خانه مختار، قرائت کرد، مردم هنگام شنیدن نامه امام علیه السلام گریه مى‏کردند، تا اینکه هیجده هزار نفر از شیعیان با حضرت مسلم علیه السلام بیعت کردند.

 

 

 

چه‌کسانی برای امام حسین ع گریستند؟

برای امام حسین ع هم حضرت زهرا س گریستند و هم مردم کوفه هنگام شنیدن نامه حضرت گریه کردند. اتفاقا اهل کوفه بسیار عاطفی تر ازما بودند که هنگام شنیدن  تنها نامه امامشان گریه کردند، در حالی که ما هنگام  شنیدن روضه‌های حضرت اشک می‌ریزیم.

 

[1] أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم، ص: 204

 

 

 

محمد رسول نصیری

 

و کثرة اکل البیض و ادمانه یولد الطحال و ریاحا فی رأس المعدة و الامتلاء من البیض المسلوق یورث الربو و الابتهار.

زیاد تخم مرغ خوردن موجب بزرگى سپرز و بادها در سر معده مى‏شود پرکردن شکم از تخم مرغ کبابى باعث ضیق نفس و تنگى سینه میگردد.

 

 

بهترین روش پخت تخم مرغ، عسلی است

علاوه بر آنکه نباید بخوردن تخم مرغ ادامه داد در یک وعده هم نباید زیاد خورد خصوص اگر با پوست کنار آتش پخته باشد تخم مرغ خام خوردنش خوب نیست پخته و سفت‏شده آن مطلوب نیست بهترین پختن‏ها نیم بند کردن آنست (عسلى). براى عسلى کردن تخم مرغ نباید آن را در آب جوشانید بلکه باید در آبى که نزدیک بجوش باشد آن را بعمل آورد.

 

 

طب الرضا علیه السلام / ترجمه امیر صادقى، ص: 248

 

محمد رسول نصیری

 

 

 

 

و الجماع بعد الجماع من غیر فصل بینهما بغسل یورث للولد الجنون.

آمیزش پى در پى صحیح است بى‌‏آنکه غسلى میانش فاصله شود بفرزند ارثى از جنون میدهد.

 

 

 

غسل کردن، اضطراب قلب را برطرف می‌کند

بعد از عمل مجامعت و لو اینکه انزال منى نشود باید بدن را شستشو داد زیرا عمل مذکور یکنوع تشنجى در اعصاب و دماغ پدید مى‏آورد و شستشوى بدن خصوص اگر با آب گرم صورت بگیرد مسامات بدن را باز میکند و باین وسیله بعمل تنفس کمک کرده و اضطراب قلب و جهاز تنفس را بر طرف میکند اعصاب را آرامش میبخشد و دستگاه سازنده منى را تقویت کرده دوباره براى کار آماده مینماید ولى اگر بدون فاصله‏ى شستشو بعمل مذکور مبادرت گردد خستگى و فرسودگى اعصاب و دماغ موجب یکنوع اختلاف مغز (و لو موقت) در شخص میگردد.

در میان بیماریهاى توارثى چیزى که از همه وجودش ثابت‏تر است انتقال جنون و اختلافات عصبى است و همان طور که گفته شد لازم نیست پدر دیوانه رسمى و دائمى باشد بلکه جنون موقت او هنگام آمیزش روى طفل اثر دارد و بهر اندازه‏اى که مستى بیشتر و جنون شدیدتر باشد طفل دیوانه‏تر و اختلالات عصبى او زیادتر است.

طب الرضا علیه السلام / ترجمه امیر صادقى، ص: 247

 

محمد رسول نصیری

 

 

و من اراد روع الزکام مدة ایام الشتاء فلیأکل کل یوم ثلث لقم من الشهد: هر کس میخواهد دوره زمستان زکام را از خود دور ببیند هر روز لقمه‏اى از عسل میل کند.

عسل پاکیزه‏ترین و کامل‏ترین غذائى است که ساخته و پرداخته داراى بسیارى از املاح و شامل اکثر فلزات و متضمن تمام ویتامین‏هائى است.

                                               طب الرضا علیه السلام

محمد رسول نصیری